top of page
Kjetil Seigen

Etterspørselen etter berøringsfrie kraner øker kraftig i både privat- og prosjektmarkedet

Økningen i trendene rundt bærekraft og helse og sikkerhet,

relatert til COVID-19, setter høyere standard for løsninger som forbedrer miljøet vi lever i. De setter også høyere standard for måten vi bruker vann på, og typen kraner vi velger å bruke. Dette skriver Oras armatur på sine nettsider.



I følge en forbrukerundersøkelse*, med et klart flertall på nesten 85%*, forventes det at de offentlige bygg og lokaler de besøker har en berøringsfri kran. Dette stiller høye krav til beslutningstakere for å sikre at folk har trygg og hygienisk tilgang til vann. I følge den samme forbrukerundersøkelsen var nesten halvparten** av respondentene interessert i å ha en berøringsfri kran hjemme. Dette er en klar retning Oras også ser i sin virksomhet: automatiske og berøringsfrie kraner blir en forutsetning på offentlige steder, og nå får stadig flere mennesker installert berøringsfrie kraner i hjemmene sine. Salget av berøringsfrie kraner og andre SMART-produkter har økt bemerkelsesverdig den siste tiden.


For å redusere spredningen av bakterier, har mange anlegg i hele Europa byttet til smarte kraner. Ved å eliminere behovet for å berøre kranen, kan smarte kraner forhindre at bakterier sprer seg. Berøringsfrie kaner er også en effektiv løsning mot spredning av legionella: Ved bruk av automatiske kontrollinnstillinger på kranen kan kraner stilles inn til å skylles med jevne mellomrom. Dette begrenser vann fra å stå stille i rørene og legionellabakterier fra å vokse i dem. I tillegg til hygiene leter mange offentlige steder, som kjøpesentre og kontorer, etter kontroll og holdbarhet i lokalene sine. Ved hjelp av den integrerte Bluetooth®-tilkoblingen er vedlikehold av berøringsfrie kraner ekstremt enkelt.


«Det er klare grunner til det: mennesker er mer bevisste og klar over mulighetene og løsningene som kan gjøre deres leve- og arbeidsmiljø tryggere, sunnere og mer bærekraftig. Berøringsfrie kraner er et godt eksempel på en enkel enhet som kan forbedre hygienen bemerkelsesverdig, samtidig som det sparer energi og vann, sier Kasper Thomsen, Product Category Manager for Offentlig og helse & omsorg i Oras Group. «Installere berøringsfrie kraner for eksempel til en skole eller barnehage er sannsynligvis en av de beste og mest enkle og konkrete måtene å redusere spredning av sykdommer på», fortsetter han.


Oras Group har produsert berøringsfrie kraner i over 35 år og er markedsleder innen elektroniske løsninger. Den bruker sin egen unike og patenterte PSD-teknologi, noe som betyr at sensoren er utstyrt med to sensorer – en sender og en mottaker, som gir en mye mer nøyaktig funksjon av kranen, slik at kranen kan starte og stoppe vannstrømmen når det er nødvendig. «Denne teknologien sikrer mye bedre pålitelighet og håndtering av refleksjoner fra omgivelsene og overflatene, enn en standard IR-sensor», sier Kasper Thomsen.

Det er fortsatt mange myter rundt berøringsfrie kraner, som for eksempel at berøringsfrie kraner er bare for offentlige bygg eller at temperaturen ikke kan kontrolleres. Dette er imidlertid ikke tilfelle: «Ettersom flere og flere mennesker har erfaring med smarte kraner, blir de inspirert til å installere dem hjemme også. Det er et bredt utvalg av fine design, med en temperaturspak også, som er enkle å installere og perfekte for bruk i hjemmet. Vi ser at etterspørselen i privatmarkedet vokser mye», forklarer Kasper Thomsen og ler: «Og hvis vi spør barna, som tross alt er fremtiden, ville de bare gå for berøringsfrie kraner!»


Oras har også gode planer for fremtiden: utvikling av SMART-produkter og tjenester er selve kjernen i selskapets strategi. Piloter pågår allerede, og selskapet vil snart lansere en ny generasjon berøringsfrie kraner og et helt nytt vannhåndteringssystem som vil ta hygiene og generelt vedlikehold av kraner til et helt nytt nivå. Digitalisering og automatiserte løsninger vil i fremtiden hjelpe oss med å bruke vann på en tryggere, praktisk og bærekraftig måte.

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page